Trieu l'idioma en que voleu veure aquest bloc.

Tres dies seguits d'avaries i retards afecten cinc línies del servei de Rodalies de Catalunya.

dijous, 25 de març del 2010

Nadal admet que n'hi ha massa i que als passatgers els falta informació

Ahir s'havia d'aturar un tren a St. J. Despí. Foto: JUANMA RAMOS.

Tres dies seguits d'avaries i retards importants al servei de Rodalies quan la Generalitat ja n'és responsable de la gestió. El conseller Joaquim Nadal va decidir ahir donar explicacions d'aquest mal inici de setmana i va posar l'èmfasi en la informació als passatgers. El govern sabia que assumir ara Rodalies seria desagraït, perquè la reforma d'infraestructures i trens que requereix la xarxa no és immediata. El problema és que l'usuari d'un tren parat encara no rep les explicacions necessàries.

No és que la reiteració de les avaries i els retards sigui secundari. És el problema primer, però un problema conegut i que no té solucions expeditives perquè la xarxa de Rodalies va començar a desgavellar-se amb incidències sovintejades fa gairebé quatre anys. El pla inversor de l'Estat per reformar la xarxa no acabarà fins al 2015 i el govern de la Generalitat sabia, quan va acceptar el traspàs, que Rodalies continuarà sent força temps una pedra a la sabata. S'espera que no torni un període negre com el que van viure els passatgers durant les obres del tren d'alta velocitat (TAV) al Prat, l'Hospitalet i Sants, però se sap que continuarà havent-hi avaries. Ahir, dues fallades elèctriques van deixar sense servei durant mitja hora les línies R1 i R4 entre Molins de Rei i Cornellà i van obligar un tren a aturar-se a Sant Joan Despí. Adif no descarta cap hipòtesi sobre l'origen, perquè els tècnics es van trobar elements del sistema d'electrificació «oberts» quan van anar a resoldre els problemes.

Però el maldecap principal del govern és que els passatgers que es troben dalt d'un tren que queda aturat minuts o hores continuen sense tenir bona informació. No la tenen millor des que la Generalitat és responsable del servei fa tres mesos i el conseller de Política Territorial creu que aquest és el cavall de batalla prioritari.

Nadal reconeixia ahir en declaracions a ACN que d'incidències i avaries, n'hi ha «massa», però recorda que no totes són imputables a l'estat de la infraestructura o als trens –abans d'ahir unes obres de la mateixa Generalitat i ahir un atropellament a Mollet n'eren algunes causes–. En canvi, el conseller sí que admet que convé explicar cada avaria «millor del que ho expliquem». El govern vol que els passatgers tinguin la màxima informació de la situació en cada moment, ja siguin dins d'un tren, a l'estació o a l'oficina a punt de sortir. La Generalitat ha estrenat la plana digital de Rodalies i ha posat en servei un telèfon d'atenció: «Però quan un tren queda parat amb gent a dintre no arribem prou bé o els missatges no són prou explicatius i precisos», admet. Nadal afirma que el passatger agraeix «saber què passa, per què passa i quina solució se li està donant». I fins que no s'aconsegueixi assolir aquest nivell d'informació. «Serem molt exigents», conclou.

El contrapunt

On ha estat el tall elèctric?

rosa m. bravo

Sí, amb el traspàs de Rodalies a la Generalitat ha millorat la informació en el cas de les incidències. Si més no en quantitat, cosa que no equival a qualitat. En un dels trens afectats ahir pel tall de subministrament elèctric, aturat a l'Hospitalet durant 50 minuts, es va començar a informar per megafonia al cap de 20 minuts de silenci. Cada cinc minuts hi havia un missatge diferent a l'anterior: al principi, el problema era un tren avariat a Sant Joan Despí. Després, una fallada elèctrica entre Sant Joan i Molins de Rei, que va canviar a fallada entre l'Hospitalet i Molins per tornar a tall entre Cornellà i Sant Joan. Tant li fa. Quan el tren va sortir de Sants ja se sabia que hi havia problemes i no es va alertar en la mateixa estació. Als usuaris tant els feia on s'hagués produït la incidència quan no s'informava de quan podrien continuar viatjant. I el que és pitjor, la sensació de déjà-vu i el convenciment que, gestioni qui gestioni la xarxa, les coses no canvien.

Unes obres del govern van provocar el caos dimarts

P. Mercadé
Els camions treballaven ahir a les obres de la C17. Foto: A.P.

Les obres que fa el govern per connectar, amb una gran rotonda, la C17 i la N-150 (a tocar de Montcada i Reixac) van provocar dimarts que una antena de telefonia mòbil caigués a les vies i deixés sense servei els trens de les línies R3, R4 i R7 durant més d'una hora. A conseqüència d'aquesta incidència, els passatgers de nou trens, unes 1.500 persones, segons Renfe, van haver d'esperar dins els combois que es reparés l'avaria. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va assegurar ahir al Parlament que el govern ja havia obert un expedient informatiu a l'empresa constructora Isolux-Corsán. Tot i prendre aquesta mesura, va qualificar les causes d'aquesta avaria d'«exògenes». Notícia extreta de La Web El Punt Cat.

Incidències Rodalies

Rodalies la linea R1 Molins de Rei - Mataró - Maçanet.

Rodalies la linea R2 Sant Vicenç/Aeroport - Granollers-Maçanet.

Rodalies la linea R3 L'Hospitalet - Vic - Puigcerdà.

Rodalies la linea R4 Sant Vicenç - Martorell - Barcelona - Manresa.

Rodalies la linea R7 L'Hospitalet - Cerdanyola Universitat - Martorell.

FGC METRO VALLÈS S1, S2, S5, S55, L6 i L7.

FGC LLOBREGAT ANOIA R5, R6, S33, S4 S8 i L8.