Trieu l'idioma en que voleu veure aquest bloc.

L'operatiu de Renfe redistribueix sense problemes els usuaris afectats pels talls durant el primer dia de plena afluència.

dimecres, 7 d’abril del 2010

Rodalies, prova superada

07/04/10 02:00 - Barcelona - Paula Mercadé

Usuaris sortint ahir d'un tren que acabava el seu recorregut a l'estació de rodalies de Sant Andreu Arenal. Foto: ANDREU PUIG.

El transport alternatiu ideat per Renfe per redistribuir els passatgers afectats pels talls a les línies R3, R4 i R7 a conseqüència de les obres de la futura estació de rodalies de la Sagrera, va funcionar correctament ahir, en el primer dia feiner de plena afluència que es posava en pràctica. Tot i les restriccions, les tres línies van registrar un volum de passatgers similar al que registraven abans dels talls, segons va assegurar Renfe. Ni la Generalitat ni la companyia ferroviària, però, es van atrevir a parlar d'èxit, ja que el pla estarà vigent gairebé mig any i durant aquest temps poden passar moltes coses. Sense anar gaire lluny, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, va recordar: «Si avui plogués, l'operativa es podria complicar.»

Renfe i el govern es van mostrar ahir satisfets de la manera com havia funcionat l'operativa muntada per redistribuir els 28.000 usuaris afectats cada dia pels talls a les línies R3 (la de Vic), R4 (la de Manresa) i R7 (la de la Universitat Autònoma) per les obres de la nova estació de rodalies a la Sagrera. Són conscients, però, que una incidència a la xarxa –com la que ahir al matí va afectar els trens de la R2 sud– o les inclemències del temps podrien desmarxar el pla de transport alternatiu. En aquest sentit, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, va apuntar: «Si avui plou, l'operativa es podria complicar.» Per això, «caldrà supervisar-la dia a dia», va dir el director de rodalies, Miguel Ángel Remacha. De moment, les línies amb restriccions van transportar el mateix nombre de passatgers que abans dels talls, segons Remacha. Quan es va planificar el pla de transport alternatiu, es va calcular que en hora punta d'un dia laborable passaven 4.000 persones per l'estació de Fabra i Puig. Ahir, entre les vuit i les nou del matí, van transitar per aquesta estació 3.920 usuaris, segons va explicar. Molts d'aquests usuaris estaven informats dels talls i coneixien les alternatives de transport per arribar al centre de Barcelona des de l'estació de Sant Andreu Arenal de Renfe.

L'enllaç natural per a la majoria dels passatgers afectats pels talls és el metro. Una mostra d'això és que, des de l'inici del servei fins a les nou del matí d'ahir, s'havia duplicat el nombre d'usuaris que habitualment accedeixen a l'estació de Fabra i Puig de l'L1, ja que es va passar dels 5.100 als 11.500. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va informar que, a la tarda, la xifra d'usuaris s'havia moderat. TMB va calcular que fins a les cinc havien entrat a Fabra i Puig uns 22.400 passatgers, fet que representa un 74% més respecte del 23 de març, quan encara no hi havia talls. L'estació de Fabra i Puig pot fer front a aquest increment del nombre d'usuaris perquè la capacitat de l'L1 ha augmentat un 12%, en incrementar la freqüència de pas dels combois de 26 a 29 en una hora. Així, cada tres minuts passa un metro per Fabra i Puig, que s'endú la multitud que espera a l'andana. D'altra banda, el personal de TMB i Renfe distribueixen els passatgers pel vestíbul i l'andana de l'estació de metro de Fabra i Puig, per evitar possibles situacions de risc. TMB ha ideat altres operatives per si ho requerís alguna situació de molta aglomeració de gent a l'estació. Per exemple, tancar l'estació i fer que els passatgers s'esperessin a les escales exteriors, com ja es fa al final d'esdeveniments multitudinaris com ara un concert.

Els autobusos llançadora que hi ha de les sis a les deu del matí entre les estacions de Sant Andreu Arenal i la del Clot anaven gairebé buits. Tot i ser una alternativa més còmoda que el metro, també allarga més el trajecte.

L'L2 i l'L5, a punt

El Punt

El servei de metro entre les estacions de La Pau i Pep Ventura de l'L2 va tornar a funcionar ahir, un cop acabats els treballs de manteniment de la infraestructura, que han permès renovar la plataforma de via. Aprofitant que des del 27 de març s'havia suspès el servei, s'han executat les obres de manteniment de la infraestructura de l'L2 a Sant Adrià de Besòs i Badalona, per continuar les actuacions que es van dur a terme l'estiu passat. D'altra banda, també es va restablir el servei de metro entre les estacions de Sagrera i Horta, de l'L5. Tornen a circular combois en aquest tram una vegada acabades les obres de modernització de la senyalització i els enclavaments d'aquest tram. La suspensió del servei ha permès executar treballs per modernitzar la tecnologia i els sistemes de senyalització. La Web El Punt Cat.

Incidències Rodalies

Rodalies la linea R1 Molins de Rei - Mataró - Maçanet.

Rodalies la linea R2 Sant Vicenç/Aeroport - Granollers-Maçanet.

Rodalies la linea R3 L'Hospitalet - Vic - Puigcerdà.

Rodalies la linea R4 Sant Vicenç - Martorell - Barcelona - Manresa.

Rodalies la linea R7 L'Hospitalet - Cerdanyola Universitat - Martorell.

FGC METRO VALLÈS S1, S2, S5, S55, L6 i L7.

FGC LLOBREGAT ANOIA R5, R6, S33, S4 S8 i L8.