El traspàs es farà en les mateixes condicions que en el cas dels trens de rodalia, és a dir, que la Generalitat n'assumirà la gestió, la inspecció, els trajectes i les tarifes. José Blanco ha assegurat que el traspàs de regionals a la Generalitat és una "aposta forta per a Catalunya" i ha subratllat que el 2009 van fer servir aquests ferrocarrils prop d'11 milions de passatgers. Això significa un 38% de la quota de mercat de la mitjana distància de Renfe a tot l'Estat, segons ha revelat el ministre, que s'ha reunit durant una hora amb el president català.
Els detalls econòmics del traspàs encara s'hauran de concretar en una reunió de la comissió bilateral Estat-Generalitat.
Blanco ha remarcat que la transferència de línies com la de Barcelona-Girona-Portbou, amb més de 4,5 milions de passatgers l'any passat, o la Barcelona-Tortosa, amb més de 2 milions, suposa el "compliment íntegre de l'Estatut", fruit de la "col·laboració entre administracions".
El president de la Generalitat, per la seva part, ha agraït personalment a Blanco la implicació en el projecte, "sense la qual difícilment s'hauria aconseguit".
José Montilla ha elogiat el "valor polític i simbòlic" del traspàs, que permetrà la gestió de proximitat de "tot el trànsit ferroviari de passatgers que transcorre íntegrament a Catalunya". I s'ha mostrat convençut que hi haurà millores en "l'eficiència" del servei. Els trens Avant, que aprofiten la línia d'alta velocitat Barcelona-Lleida, queden exclosos d'aquest acord.
D'altra banda, en la roda de premsa conjunta al Palau, aquest dimecres a la tarda, el ministre de Foment ha reiterat que el govern espanyol "sempre" ha volgut complir la disposició addicional tercera de l'Estatut, que estableix la inversió en infraestructures a Catalunya.
Blanco ha evitat entrar amb detall en els projectes que es poden veure afectats per la retallada de pressupostos i s'ha remès als comptes del 2011.
Notícia de http://www.3cat24.cat/
